Autoteollisuus eri puolilla maailmaa

 

Maailman suurin autonvalmistajamaa

Mahdatko arvata, mikä maa on tällä hetkellä maailman suurin autontuottaja määrällisesti? Mikäli arvasit Yhdysvallat, olet oikeilla jäljillä, mutta pahasti jäljessä. Yhdysvallat oli nimittäin maailman suurin autontuottajamaa aina 80-luvulle saakka, jolloin Japani kiilasi eteen. Vuodesta 2009 alkaen Japanikaan ei ole vetänyt vertoja Kiinalle, joka pitää tällä hetkellä kärkipaikkaa maailman suurimpana autonvalmistajamaana.

Eri automerkkien suosio vaihtelee maasta ja maanosasta riippuen. Maailman suurimpana autonvalmistajana on viime vuosina kuitenkin keikkunut saksalainen Volkswagen, jonka perässä hyvänä kakkosena on japanilainen automerkki Toyota. Volkswagen-merkin alaisuudessa toimivat myös Audi, Porsche, Seat ja Skoda, jotka ovat varsin tunnettuja merkkejä jokainen. Toyotan kasvua on viime aikoina hillinnyt myynnin takkuaminen erityisesti Yhdysvaltain ja Kiinan markkinoilla.

Amerikkalainen autoteollisuus

Autoteollisuuden merkittävimpiä maita on perinteisesti aina ollut Yhdysvallat. Teollisuudenalasta on kuitenkin tullut todella globaali ja autonvalmistajien on pakko tehdä kaikkensa pysyäkseen mukana raa’assa kilpailussa. Amerikkalainen General Motors on valmistanut Opel-mallistoaan Euroopassa jo lähes sadan vuoden ajan ja esimerkiksi Ford on ollut tuttu näky eurooppalaisilla kaduilla jo pitkään. Autonvalmistuksen globalisoitumisen myötä autonvalmistajat ovat kuitenkin siirtäneet tuotantoaan eri puolille maailmaa. Yhä useammat autonvalmistajat haluavat siirtää pientuotantonsa alueille, jossa valmistus on halvempaa pienempien palkkakustannusten vuoksi.

Esimerkiksi GM valmistaa osittain autojensa osia Meksikossa, vaikka Yhdysvaltain tuore presidentti Donald Trump onkin luvannut palauttaa autoteollisuuden kokonaisuudessaan Yhdysvaltoihin juurikin menetettyjen työpaikkojen luomiseksi.

Autoteollisuus työllistää Suomessa

Suomi nojaa vahvasti autojen ja muiden ajoneuvojen maahantuontiin, mutta toki meiltä löytyy omastakin takaa jossain määrin autoteollisuutta. Viime vuosikymmeninä autojen tuotanto on vähentynyt radikaalisti, mutta esimerkiksi Valmet Automotive on tunnettu nimi suomalaisessa autoteollisuudessa. Yksi ilopilkku maamme autoteollisuudessa onkin tuotannon lisääminen Uudenkaupungin tehtaalla, jonne Valmet on palkkaamassa tuhansia uusia työntekijöitä.

Myös Sisu-kuorma-autoja sekä usean eri valmistajan linja-autoja valmistetaan Suomessa.

Suomessa autoteollisuus työllistää noin 30 000 ammattilaista. Tämä luku pitää sisällään paitsi myynnin, huollon, korjauksen ja tarkastuksen osa-alueet. Suurin osa alalla työskentelevistä ihmisistä tekee töitä mekaanikkoina ja autonasentajina, sillä heidän osuus on kaikista autoteollisuuden parissa työskennelleistä noin puolet. Automyynnin parissa työskentelevien osuus on noin kolmannes ja loput ovat teknisen puolen osaajia sekä johtotehtävissä työskenteleviä. Mikäli lukuun otetaan mukaan myös autonvalmistuksen, autonosien ja varaosien, renkaiden ja autovakuutuksen parissa työskentelevät, kasvaa työllistettyjen määrä yli puolella.

Autoista käydään kovasti kauppaa – uutena ja käytettynä

Suomessa uusia autoja rekisteröidään joka vuosi mittava määrä. Esimerkiksi pari vuotta sitten rekisteröitiin noin 123 000 uutta autoa, josta henkilöautojen osuus on noin 109 000. Pakettiautoja rekisteröitiin 11 500, rekkoja 2707 ja linja-autojakin yli 500. Vuosien välillä olevat erot ovat pieniä, mutta viime vuosina määrä on kaiken kaikkiaan ollut hienoisessa nousussa. Uusien autojen lisäksi huomionarvoista on se, kuinka paljon myös käytettyjä autoja myydään Suomessa joka vuosi. Määrä on nimittäin noin 600 000 käytettyä autoa, josta keskimäärin puolet myydään autokaupoissa. Yksi neljännes käytetyistä autoista myydään yksityisten autonvälittäjien kautta ja loput kaupataan yksityishenkilöiden välillä ilman välikäsiä. Suurin osa yksityisten myymistä käytetyistä autoista löytää uuden omistajan netin kautta.